hilarious

Friday, May 23, 2008

قطع يا عم


مش عاوزة اكتب بوست حزاينى والله..بس انا صحيت النهاردة - وده معجزة ان النهاردة اجازة يعنى-على كابوس زاد من حدة الجو الزفت اللى احنا فيه ..كابوس انى ماسكة كراسة امتحان الفرنساوى بتاع الاسبوع اللى فات ..كراسة كبيرة قوى..صفحات كتيرة مطلوبة قراية وتحليل وحل ..والامتحان طويل قوى والوقت بيسرقنا وفاضللى نص ساعة وبرضة الكراسة كبيرة..كل اللى حوالييا بيزعقوا على ان الامتحان صعب وطويل..وسابوا الكراريس وبيكملوا زعيق وخناق وانا عمالة احاول احل واركز عشان مش فاضل اللا نص ساعة..قلت احل اللى احله والباقى طز حموت نفسى يعنى..على الاقل بعمل حاجة بدل ما ازعق على مفيش زى الباقى..صحيت طبعا وانا بنهج وعرقانة على الاخر كأنى فعلا كنت فى السترس ده بتاع الحلم..ده اكيد من عشوة الفول اللى من عند البغل..بس امبارح وانا راجعة من الشغل فى المترو افتكرت الهباب اللى كنت عاوزة اتجوزه وافتكرت اللى ظربتنى فى ضهرى فى الشغل عشان مستكترة علييا انى ابقى فى شغل كويس ومستقر ..وهى عارفة مدى احتياجى انى ابقى مستقرة فى حاجة واحدة فى حياتى..حسبنت عليهم هما الاتنين عشان انا مش مسمحاهم والله..كلمت خالتى النهاردة افضفض معاها وبتسألنى عن حالى فى المستشفى ..قلت لها طبعا انى بصبر فى نفسى عشان الحال يمشى وقلتلها على اللى عاوز يقدم استقالته ويسيبنا احنا الدكاترة لايصين وملناش ضهر..وعلى زمايلى اللى بيسيبوا..على زمايلى اللى بيشتكوا من التعب الجامد فى انهم يتعلموا..مش عارفة اعمل ايه الصراحة اكتر من اللى بعمله..كل امتحان ادخله بحس انى بتحرق لحد العضم..لحمى كله بيتشوى..بشتغل لحد اخر خلية فى جسمى ولما بخرج من الامتحان بحس انى مفياش طاقة خالص والله..انا مش عارفة امتى حستقر واحس بالراحة ؟ واللا حياتى عشان انا دكتور حتفضل كده على طول ؟ امتى بقى الواحد يتنفس براحته؟

3 Comments:

At 9:00 AM, Anonymous Anonymous said...

تحية إحترام واعتزاز وتقدير
وبعد

يوما ما أوصى الاستاذ جمال الدين الافغانى تلميذه محمد عبده قائلاً: كن فليسوفاً ؛ حتى ترى الدنيا اُلعُوبة ، ولا تكن صبياً هلوعا

والحمد لله أنكى كُنتى - حتى فى الكابوس- تحاولين فعل شئ بدلاً من اللجوء الى الصراخ والشكوى ، كما فعل الآخرون

أخيرا وليس آخراً: يُقال أن من أدام قرع الباب ولج

نبيل

 
At 10:36 AM, Blogger Hend.feps said...

طب ما تسفرى اسكندرية و تشربى القهوة اللى بتحبيها

او تروحى الحسين و تقعدى على الفيشاوى

اعملى حاجة جديدة خالص عمرك ما عملتيها ... روحى مكان جديد

ان شاء الله ربنا هيهونها ... هى الدنيا دار شقاء و تعب مفيهاش راحة ... بس ربنا رحمن رحيم وهاب شكور ودود فتاح ... ربنا جبار ... فى حد كان بيفسر اسم جبار على انه ربنا اللى بيجبر الكسور ...

 
At 10:58 AM, Blogger reham said...

mafeish one way ticket to heaven ?

 

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker
Powered By
widgetmate.com
Sponsored By
Apply for Amex