hilarious

Sunday, September 30, 2007

حفلات وامتحانات

انا مش شايفة الكى بورد من أساسه وانا بكتب دلوقتى
عينايا عليها هالة كده من لخبطة النوم
غسلت وشى مليون مرة بس برضة مسطولة
عرفت بالصدفة -اه والله- انى مفروض أعمل تويفل من 10 ايام كده
طبعا جريت جرى الوحوش عشان ألحق مكان فى أقرب وقت امتحان
حجزت على النهاردة 30 تسعة
ده يمكن تالت تويفل أدخله
الاتنين اللى فاتو خلاص صلاحيتهم انتهت
طبعا اتظبت فيه على الاخر
كفاية الكمبريهنشن اللى فى الاخر دى
كانت عن المهاجرين الاوكرانيين فى كندا
ده اتقرا واتحل فى 5 دقايق تقريبا
انا ساعتها رجلييا سابت
طبعا قودامى براجراف قد كده وعليه 10 اسئلة والست بتقول فاضل 5 دقايق
الامتحان من 677 درجة وكل اللى انا عاوزاه 451 بس
يا رب أجيبهم عشان أخلص
بتحس وانت فى التويفل ان حتى وانت خريج لغات
وبتتكلم انجليش فلة
وليك صحاب أجانب بتتكلم معاهم عنجليزى وفرنساوى وايطالى
بس بتحس انك بتتحول الى حمار فى امتحان التويفل
ده احساسى الان الصراحة
قلت حيروح الاحساس ده بعد ما أخرج من اللجنة
لسه الاحساس ملازمنى لحد دلوقتى
وخايفة يطلعلى ديل وودانى تطول لحد ما النتيجة تطلع
ويغنولى فى الشارع :بحبك يا حمار
فى وسط الهيصة دى انا رحت حفلة مدحت صالح فى المركز الفرنسى
والنهاردة غالبا فيه نصير شمة ..عمرى ما سمعته على الطبيعة
وكل اللى أقوله كده يبصللى كأنى أيليان واللا حاجة
فيمكن يمكن أروح النهاردة لو ما أوغماش علييا بعد
الفطار من الاجهاد وقررت انام واضرب عواف على الحفلة
اللى عاوز يروح هى الساعة 9 ونص بالليل فى المركز الفرنسى والدعوة ببلاش
فيه اماكن تانية عاملة نشاطات كتير فى رمضان
بس انا معرفش لا حديقة الازهر فين ولا فين قصر الامير طاز
مين الامير ده ؟
وفيه اماكن ثقافية كتير تانية عمرى ما سمعت عنها
انا بسمع بس عن المركز الفرنسى وعن الساقية
الباقى معرفهوش
اه الهناجر كمان ممتاز
اذا حيبقى فيه وقت ان شاء الله
يمكن أبقى ألف فى الحسين واللا حاجة
رمضان بيجرى وقرب يخلص
كل سنة وانتوا طيبين
اللى عاوز يطلع حاجة يلحق
واللى مفتحش المصحف لحد دلوقتى زيى كده
مش عارفة يعمل ايه الصراحة
هو 600 صفحة تقريبا المصحف
على حوالى 12 يوم
ممكن 50 صفحة فى اليوم
بس يمكن والله أعلم يبقى رمضان 29 يوم السنة دى
يبقى لازم نقرا ما بين 55 -60 صفحة فى اليوم
ده غير المراجع اللى بنقلب فيها
انا حد دعى علييا واللا حاجة ؟

6 Comments:

At 1:14 PM, Blogger Hend.feps said...

المهم دلوقتى النتيجة طلعت و لا لسة ؟؟

كمان اوعى تشعرى و لو لحظة انك ايليان عشان غيرك كتير يعنى و مشوفناش نصير شمة لايف و لا ناوية صراحةً ...

و الاماكن الثقافية دى كمان ... كل يوم بكتشف انى معرفش حاجة عن البلد و اسمع عن حاجات جديدة ... قصر الغورى , مسرح الروابط ... يالا هى كفاية اوى الثاقية علينا ..

ساعات بحس انى محتاجة 10 الاف حياة اعيشها ... حياة اعيشها للمذاكرة و بس و تانية اقضيها مع اهلى و اصحابى و تالته اقضيها فى استكشاف بلدى بس و رابعة فى جولة حول العالم و خامسة فى القراية و سادسة اقضيها على الكمبيوتر و مع كل دول اكون بعبد ربنا باخلاص عشان مينفعش اعيش كدا و خلاص .... الحمد لله اننا عندنا حياة واحدة بس متنوعة كدا و ظريفة عشان منزهقش ...

ربنا معاكى فى المراجع و الامتحانات و الاوراق ... صحيح انتى اتحوجتى للحكومة ليه و بتطلعى ورق و مش عارف ايه ..

ربنا معاكى يا دكتور

 
At 5:31 AM, Blogger reham said...

الساقية والله عاملة شغل 10 على 10 ..والقراية مهمة جدا ..انا مثلا بقرا الجرنان فى الحمام الصبح أو الضهر لما أرجع ..القراية فى القصص لقيتلها وقت كتير فى المواصلات ..ممكن تخلصى حاجات كتيرة فى الميكروباس والتاكسى ..دى أتعلمتها من ايام المدرسة لما كنت بنقل الواجب فى اتوبيس المدرسة ..كان نفسى يبقى فيه أتوبيس الشغل بس ليس كل ما يتمناه المرء يدركه..حوجتى للحكومة ده سؤال انا بسأله لنفسى والله بعد كذا سنة من لاشئ..عملت فيهم كام شهادة على كام سنة خبرة على كام خازوء..وأهى ماشية ..الورق اللى مهرية فيه عشان بغير اتجاهى دلوقتى ..لأ مش حشتغل رقاصة ..لأ برضة مش حبيع ترمس ...بحاول أحافظ على كيانى كدكتور محترم ..ودى صعبة جدا ..بحاول عشان صعبان علييا مجهود السنين ..أدعيلى والنبى واحنا فى الايام المفترجة دى ان ربنا يفك النحس ..أمين
..النتيجة طلعت وجبت السكور اللى عاوزينه :) الحمد لله خطوة الى الامام
..انا كنت بفكر فى الحياة زيك كده ..بس دلوقتى لازم تعملى مليون حاجة فى اليوم عشان تعيشى حياتك كلها ..متخافيش ربنا ان شاء الله حيعمللك كل حاجة عشان انتى بنت طيبة ..ممكن تعيشى كذا حياة بتنظيم الوقت بجد..24 ساعة مش كفاية فى اليوم انا معاكى بس ممكن تتنظم..انا عن نفسى بقول انا محتجة حد تانى بدالى هو اللى يتجوز ويخلف ..وحد تانى يعمل الدكتوراة ..وحد تالت يطبخ ..ورابع يعمل الواجب الاجتماعى والزيارات ..انا بقى حدخل السرير واناااااااام

 
At 7:16 AM, Blogger Hend.feps said...

شفيلى سرير جنبك بالله عليكى يا دكتور ...

و ربنا ان شاء الله هيفك النحس عشان انتى طيبة و قلبك ابيض ... ربنا يعينك و يرضيكى و يرضى عنك ...

و مبروك على سكور التويفل ...

 
At 11:07 AM, Blogger Eric Matt said...


ربنا يقويكي ويعينك يا رب

صحيح انا جاي متأخر بس على فكرة احساس الحمورية بتاع التويفل ده مش لوحدك

انا بقالي سنتين في امريكا وبعتبر نفسي بتكلم احسن من جورج بوش بس لما بقعد في امتحان التويفل بحس نفسي جورج بوش

حومااااااااااااااار

تحياتي من ماناساس البلد

 
At 5:36 PM, Anonymous Anonymous said...

louis vuitton, nike free, ugg boots, ralph lauren pas cher, kate spade outlet, louis vuitton, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, louis vuitton, louboutin outlet, longchamp outlet, tory burch outlet, uggs on sale, ray ban sunglasses, louis vuitton outlet, nike air max, cheap oakley sunglasses, nike outlet, longchamp, polo ralph lauren outlet, prada handbags, nike free, nike roshe run, ray ban sunglasses, longchamp pas cher, tiffany and co, tiffany jewelry, air jordan pas cher, gucci outlet, louboutin pas cher, replica watches, jordan shoes, michael kors, oakley sunglasses, sac longchamp, polo ralph lauren outlet, nike air max, louboutin, oakley sunglasses, oakley sunglasses, longchamp outlet, oakley sunglasses, air max, burberry, ugg boots, replica watches, christian louboutin outlet, chanel handbags, prada outlet, louboutin shoes

 
At 5:42 PM, Anonymous Anonymous said...

moncler, moncler, thomas sabo, ugg pas cher, moncler outlet, moncler, canada goose uk, louis vuitton, marc jacobs, doudoune canada goose, canada goose, links of london, pandora charms, hollister, louis vuitton, pandora jewelry, toms shoes, moncler, coach outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, bottes ugg, louis vuitton, moncler, replica watches, moncler, louis vuitton, pandora jewelry, juicy couture outlet, juicy couture outlet, montre pas cher, canada goose outlet, ugg boots uk, karen millen, canada goose outlet, canada goose, supra shoes, swarovski, sac louis vuitton pas cher, pandora charms, ugg,uggs,uggs canada, wedding dresses, swarovski crystal, canada goose, moncler, canada goose

 

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker
Powered By
widgetmate.com
Sponsored By
Apply for Amex