hilarious

Saturday, June 09, 2007

Supply & Demand

مش انا بس اللى بكون عاوزة حاجات كتير
كلنا كده
خصوصا ان الحاجات دى مش كمالية
بقت اساسية فى العصر اللى احنا فيه عشان اقدر
to cope with what everything 'demands' from me
الضغط بيزيد
والمنافسة اشد بين الناس والتفاخر بيزيد
فى وسط الهيصة دى
ايه اللى ليه قيمة بجد؟
يا ترى الاحساس انى انسان بجد
واللا الاهم هو: عندى قد ايه وبكام ويا ترى اكتر من جارى واللا لأ؟
اللى بيحط المعيار اللى يقيس عليه مقدار الانجاز
هو الانسان نفسه
وطالما افكارنا واشكالنا مختلفة
يبقى اكيد معاييرنا مختلفة
كل واحد بيحط معياره للانجاز واللى اكيد مرتبط بالسعادة
على حسب القيم اللى فى حياته
بس يا ترى القيم ممكن تتغير؟
كل حاجة بتتغير من حوالينا
عشان كده اللى يثبت
هو اللى دايما بيقول
سبحان الذى يغير ولايتغير
وهو برضه اللى بيقول
يا مقلب القلوب ثبت قلبى على دينك
ادعية قوية بحتجلها فى حياتى ...ليه؟
انا بحتاج حاجات كتير ..عاوزاها -الطلب
بس المتاح قودامى قليل-العرض
طب اعمل ايه؟
باخود اللى متاح قودامى طالما مش ماشى عكس اتجاهى فى الحياة
وبصبر على انه قليل
لحد ما تفرج..و فرج ربنا قريب ان شاء الله
ده مش معناه انى خرعة واللا متواكلة
بالعكس
هنا بطبق القاعدة المفضلة
like what you do until you do what you like
بس برضه ساعات المعروض قصادى
عشان اخده-وده حقى
لازم احارب وادافع عن نفسى وحقى
sometimes you accept -just accept-what life has offered you
other times, you have to fight to get what life has to offer you
ودايما وانا فى الوضع ده بفتكر كلام صحابى
لا تتوقعى كلمة حلوة او وقفة جدعنة من حد وانتى ظروفك مش اوكيه
what does not kill you , makes you stronger
والله يا عيال انا صابرة اهوه
بس بصراحة ساعات بعيط
وساعات بطنى بتقطعنى ...نار قايدة فيها من وجع معدتى
وساعات بصرخ
وساعات بلف تراك لحد مفطس عشان الاندورفين تطلع
وساعات بفضل اصلى لحد مرتاح
او بقرا فى المصحف لحد ما ألاقى ايات ربنا فيها بحس انه بيصبرنى
وانا متأكدة ان اخرة الصبر دى حاجة حلوة
اى حاجة حلوة
انا شاء الله عربية زى اللى فوق دى

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker
Powered By
widgetmate.com
Sponsored By
Apply for Amex