hilarious

Monday, December 24, 2007

kissing point


the end is near and we have to draw the final curtain
2007 is saying bye bye , will take its train with no return
2008 is coming rapidly,kissing us all 'hello'
يا رب كل حاجة نفسنا فيها تيجى فى السنة الجديدة
الفين وسبعة والله انا حصللى فيكى حاجات حلوة وحاجات وحشة
وبتمنى من الله ولا يكتر على الله ان الفين وتمنية تبقى كلها خير ووش السعد
مش حقعدأفتكر ايه اللى راح وايه اللى جه
ولا ايه اللى كان ممكن اعمله وكان نفسى اعمله
ولا ايه اللى راح ووجعلى قلبى
ولا ايه اللى كان ممكن يجى اذا كنت عملت كده
عشان انا كنت كل خطوة بدعى فيها ربنا
وعارفة انه بيوجهنى صح ..عشان حاجات حلوة على المدى البعيد
أهم حاجة عرفتها السنة دى
انى لما بقيت لوحدى خاااااااالص
وبعيد عن اهلى وعشيرتى
وبعيد عن بلد بيتذكر فيها اسم الله
بصيت حوالييا
لقيتنى لوحدى بجد
لوحدى انا وربنا
واتكسفت انى ألاقى نفسى عريانة قصاده
فحفظته وتوكلت عليه
ودى مش حاجة سهلة
دى حاجة صعبة جدا
هنا فى مصر فيه حاجات بتقربنى من ربنا
لكن بره
كان الاختبار الحقيقى
امتحان بجد ..امتحان صعب كمان
ده تانى امتحان صعب ربنا حطنى فيه
الاولانى هو عارفه ومش حقوله عشان ده بينى وبينه
لكن التانى هو اللى عشته من كام اسبوع
كان صعب
بس اتمنى من ربنا انه يكون راضى عنى
لأنى حاسة انى راجعة وربنا غافرلى ذنوبى
احساس جميل بالراحة انى عملت اللى علييا
من ناحية ربنا ومن ناحية نفسى وناحية الناس والمجتمع اللى عشت فيه فترة
الامتحان بجد هو لما تبقى لوحدك خالص بدون أى مؤثرات خارجية
بتبقى صادق مع نفسك
وبتبص جواك وبتعرف انت مين بجد
وطالما انك بتذكر اسم الله
فنوره حيخللى كل حاجة تلين فى ايدك باذن الله
ده كان أهم حاجة اتعلمتها السنة دى
ويا ريت بقى اللى لازق فى التليفزيون يبعد عن الشاشة شوية بدل ما يتشفط
ويبتدى يمسك كتاب يقراه
ويغسل مخه كده بمسحوق غسيل نضيف
عشان يشيل الجلخ والغباوة اللى عششت فى النافوخ نتيجة الهطل ويتهد كده ويمسك كتاب يفيده فى حياته ودنيته وكلمة خذ الكتاب بقوة تتحقق السنة دى باذن الله
عشان احنا ما بقيناش بنقرا خالص..وبقينا لازقين فى التليفزيون..حد يشد الكوبس والنبى

4 Comments:

At 1:16 PM, Blogger Hend.feps said...

whyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy ?

لأ بجد بجد بجد ميصحش أبدا عنوان البوست دا .... الكيسنج بوينت دى حاجة عندنا فى الاقتصاد عليه لعنة الله و الملائكة و الناس أجمعيين ... بأة انا عاملة دماغ بأعجوبة و نسييت نفسى وكسة الاقتصاد الاقيها كدا فوشى هنا ... ربنا يستر احسن الاقتصاد بجد جابلى توخلوف خلاص

و عاجبانى اوى الدعوة للقراءة فى الاخر دى .... من عونيا هشد الكوبس ... و هقرأ فعلا احسن انا بيبقى شكلى نص كم او احيانا كت وسط مثأفين كليتنا ... حفظهم الله .. هما اللى عملينلنا سمعة وحشة اننا مثقفيين

الحمد لله انك مرتاحة كدا دلوقتى و فرحانة من نفسك و الحمد لله انه قواكى فى الغربة و قربك منه .... الحمد لله ...

اتمنالك كل الحظ و السعادة و اى و كل حاجة حلوة تحصلك السنة دى ان شاء الله و كل سنينك الجاية يا دكتور .... كل سنة و انتى دايما طيبة و دمك خفيف و روحك حلوة كدا على طوووووووووووووووووول

 
At 2:24 PM, Blogger اسكندراني في الغربة said...

kont mtab3k fi r7lit el jaban
we kont mstny post el rogo3 3lshan a2olik 7mdela bel slama
bas lzrof m3riftsh a2olik fi wa2taha
3la el 3mom 7mdela bel slama we nwarty bldik
t7yaty

 
At 3:37 PM, Blogger Hend.feps said...

knock knock

 
At 10:29 AM, Blogger reham said...

hend: والله ولا ليكى علييا حلفان مش انا اهوه بدرس ام بى ايه؟ والمفروض اننا بندرس تحليل مالى واقتصادى للمستشفى أو الشركة..لكن والله ما عدا علييا الكيسينج بوينتده..معلش نقطة الانقلاب عدت علييا لكن النقطة دى مشفتهاش اللا فى الصورة اللى انا حطاها فى البوست..انا شكلى دوست على الجرح وهو مفتوح من غير بنج..معلش يا بنتى مكنتش عارفة ان الاقتصاد بيوجع كده..وبعدين انا ميت مرة بقول اذا كنت اعرف ان الطب بهدلة والله كنت زمانى مدرس مساعد او مدرس فى اقتصاد وعلوم سياسية..بدل ما روحت كدة أتسول العلم ومحدش لسه معبر أهلى..ادعيلى بقلب جامد يا هنود انتى شكلك طيبة و ان شاء الله ربنا يستجيب
اسكندرانى : والله نورت ..الله يسلمك ..شرفنى فى أى وقت على المدونة ..بس يا ترى انت فين فى الغربة ؟

 

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker
Powered By
widgetmate.com
Sponsored By
Apply for Amex