hilarious

Sunday, July 27, 2008

الاسلوب الساذج لادارة اليوم

اتباع الاسلوب العبيط فى ادارة اليوم ليه برضة توابعه..الخميس كانت نبتشية طوارئ عجيبة..خراريج اشكال والوان بنفتحها..كان يوم الخراج العالمى..افضل من يوم الحوادث العالمى عموما..كنت بفتح من غير بنج وعينى على العيان عشان ما يدخلش فى ضغط واطى واللا حاجة..كل واحد اقوله نام على الترابيزة بتاعت العمليات يقوللى لأ انا اتفتح وانا قاعد..اه عشان الاقيك تقع منى تحت الترابيزة يا حبيبى..فين وفين لما ينام على الترابيزة..اخر شوية بنج العيان بيفلفص وانا لسه معملتش حاجة..قامت حقنة البنج فرقعت فى وشى..ولما قلتله خلاص انا بنجتك..استريح خالص..والعجيبة انه مكنش بيفلفص وانا بفتح بالمشرط..قلتله بقى تفلفص وانا بدى البنج وما بتفلفصش وانا بفتح على الصاحى كده؟..كونت حوناينة الصراحة وانا بفتح سنة سنة عشان ما يعملش حركة كده الاقى المشرط فتحنى انا والعياذ بالله..المهم اليوم عدى على خير وروحت واتعشيت واتخمدت عشان مفيش حاجة فى التليفزيون..تانى يوم الجمعة معرفش راح فى ايه..نزلت المكتبة اللى قصاد دار الحكمة وروحت السوق ومجبتش اللا شوية كتب كالعادة وروحت السوبر ماركت وطبعا دفعت فى شوية هلاهيل فلوس قد كده..الحاجات غليت كده ليه معرفش..بس جبت مربة راسب برى تحفة..انا بموت اصلا فى النباتات اللى زى التوت..التوت وولاد عمه يعنى..أهى حاجة حلوة فى عز الخرا ..حاجة تطرى على القلب..السبت الداى أوف-اخيرا بقى عندى داى اوف ربنا يديمها نعمة-طبعا زمايلى بيسألونى حصيف فين..يا حبيبى؟ مصيف؟..ياختى كميلة!..انا لو شفت شوية ميه طافحة فى شارعنا وعاملة بيسين يبقى كده صيفت..والله بحاول اروح النادى اهوه اصيف على البيسين..بس بكسل من الجو الولعة أو بفضل انام شوية كمان ...أو اقرا شوية أو اعمل أى زفت فى حياتى ..المهم الجمعة عدى وطبعا عملت كام تليفون عشان الاتفاق على الفرح..جه السبت يوم الفرح بتاع ايهاب..روحت مع شاكر وطول السكة عمال يحكيلى على الخرا اللى فى حياته وحسرتة على زمالة الكلية الملكية..شاكر من المجتهدين وبرضة مش عارف يعمل حاجة لما فكرنى بحالى وكنت حقولله احنا مش وش افراح يا ابنى..لف وارجع تانى..روحنا الفرح واحنا راجعين بقى حريقة سجاير..عمال يتكلم لسه على وضعه وعلى زمايلنا وعلى الجواز وعلى الاسعار..كنت حنزل فى طريق صلاح سالم واكمل مشى..انا جبتهاله من الاخر قلتله انا برضة دلوقتى ستاند ستيل..ومفيش فى ايدى حاجة تانية اعملها..وقلتله قوللى على ايه اللى ممكن نعمله عشان نعدل المايل..ملقناش الحل اللا اننا نحط جزمة قديمة فى بقنا ونصبر على اللى احنا فيه..ما احنا لازم نحط ثقتنا فى ربنا..معنديش حلول تانية..ولو فيه تقصير كنت لومت نفسى بس بفكر بلاقى انى حاولت كتير بس مش عارفة اعمل ايه بعد كده..ربنا بقى يدبرها من عنده..زعلت لما قاللى انه مش طايق المستشفى ولا وشوش الناس ولا حتى قادر يتعقم..فكرنى برضة بحالى..طبعا اتنكدت جامد بالاضافة انى جالى تليفون كمل على السعادة اللى انا حساها جوايا من الخروجة الحيلوة جوى دى ..مبقتش عارفة أعمل ايه فى نفسى الصراحة..أخدت كمية سكر يمكن احلى بوقى شوية يمكن اشوف الايام احلى..كنت حرجع واتقرفت من نفسى..طبعا فضلت صاحية لحد وقت متأخر..قمت الصبح طبعا النهاردة على صداع جامد جدا وكمان متأخرة..قلت طيب النهاردة عارضة بقى وخلاص..مفيش تقريبا اللا لستة صغيرة وممكن تتأجل واللا حاجة ..مهتمتش طالما مش نابتشى..وقررت انى انزل الشارع أروح سينما يمكن ارفه عن نفسى..وطبعا اليوم اللى الدكتور يفكر يتفسح فيه فى وسط البلد يحصل الاتى..العربية ما فيهاش فرامل!..ولما وصلت بستر ربنا السينما..الفيلم افتكرته كوميدى ..أتارية معالجة مصرية لفيلم بيوتيفول مايند..أنا اصلا عيطت فى الفيلم الاجنبى..ألم النفس شئ رهيب والامراض مش لطيفة بتاعته..الفيلم المصرى كان عن شاب جاله اخطر انواع امراض الذهن..اتضايقت قوى وكنت حمشى والله..بس قلت اكمل ياللا ماهى خروجة خرا من أولها..خرجت مش مبسوطة لأنى مش بحب أنواع الامراض دى وبزعل على الشباب اللى بيكونوا كده..فكرت ان تخصص النيورو سايكايترى مش صعب على قد انه محتاج ايمان كبير جدا بربنا..ايمان الدكتور والمريض..عشان ده شئ رهيب..العيانين بتوع السايكايترى كانوا بيحبونى..بس مقدرتش على الفرع ده..مش عشان قلة ايمان..لأ..انا عارفة بس مقدرتى على احتمال الالم لحد فين..أزيد من كده مقدرش أخطى..عرفت حدودى فين ومدخلتش القسم ده عشان اخده تخصص..مع ان اللى يبرع فيه بيبقى رهيب..بس كل واحد وقدرته والله..افتكرت عزة اللى سابت التخصص ده وهى على وش مدرس مساعد بالجمعة وخدت فورينسك..أنا فهمت ليه هى عملت كده دلوقتى..مفيش داعى ان الواحد يكابر طالما عارف قدرتة لحد فين..اتمشيت فى وسط البلد بعد ما اخدت قهوة على القهوة وسألت اللى جمبى حيلعبوا امتى ؟ قاللى الساعة تمانية..اتمشيت كمان وقلت اجيب اى هدية ليوسف ابن عماد ..لقيت الاسعار فى خلال شهر ضربت من 15 جنية لحاجة وتلاتين أو اربعين..قلت ما بدهاش..أدى يوسف بوسة ب15 جنية وخلاص..مشيت ومشيت..محلات تشيلنى ومحلات تحطنى..لحد لما جبت كام قصة من الشروق..وخدت تاكسى عشان عينايا بقت بتضرب فلاشات من الشمس..سواق التاكسى اتفقت معاه على فلوس معينة وبرضة خد 6 اكتوبر -ودنك منين يا جحا- وبرضة اديتله نفس المبلغ انا مالى هو انا ناقصة ..وصلت على كشك السجاير والحلويات..اللى على الناصية..لقيتهم بيتكلموا على موت يوسف شاهين..افتكرت موتت المسيرى الله يرحمهم كلهم ويرحمنا احنا كمان..وصلت البيت وبشرب بيبسى لقيت الصوات اللى فى الجزيرة عشان بعد 30 شهر اتحكم فى موضوع العبارة ..لسه بفتكر الفيلم اللى شفته عن غرق العبارة فى المركز الفرنسى لقيت على القناة الاولى حريق فندق امون اللى كان فيه المطعم الكورى اللى بحبه..قامت ماجى اتصلت بييا وعرفت انه بتحرق واترحمنا على الغدا اللى كلناه هناك..اتكلمنا عن مرسى مطروح وشارع اسكندرية وعن الافلام وعن العرسان ..قررنا -بعد ما كل واحدة فينا بتروح السينما لوحدها-اننا ممكن -بعد ما اقبض -نروح نجرب مكرونة فى اى حتة..اى مكرونة ان شاالله مكرونة بتاعت اى محل كشرى..قالتلى انها بتاكول كتير الايام دى عشان عايشة من غير هدف..قلتلها بس كفاية مش عاوزة اسمع كلام دكاترة محبطين عشان مقومش ارجع..اليوم اكتمل على بنت خالتى حتعمل عملية مفاجأة فى العمود الفقرى عشان ديسك برولابس..وكمان أكيوت..ودى كانت نهاية يوم قرر فيه دكتور -اللى هو انا- يرفه عن نفسه..يا رب دخلنى الجنة عشان انا ..مش عارفة عشان انا ايه

12 Comments:

At 4:51 AM, Blogger Hend.feps said...

This comment has been removed by the author.

 
At 4:55 AM, Blogger Hend.feps said...

يااااااااااااااااه ... وحشتينى والله يا دكتور .... ووحشتنى بوستاتك و كلامك و دعاكي و كل حاجة ...

 
At 11:28 AM, Blogger سمر الشافعى said...

يارب دخلنى الجنه عشان انا دكتوره اهىء اهىء

مش عارفه ليه كل ماادخل عندك احس اد ايه المستقبل منور وفيه امل

 
At 7:33 PM, Anonymous Anonymous said...

دكتور رومة حبيبيت هارتي السلام عليكم من بلد الكفاح المسلح .كنت عاوز أستشير حضرتك في حاجات كتير مش هعرف أكتب في الكومنت طبعا ... ياريت أعرف ايميل حضرتك أو حضرتك تضيفيني
hazem_fouad6@hotmail.Com
"ملحوظة" استخدامك لكلمة(الخرا) بيخليني أضحك جدا .... يا رب كده شربات علي طول و نشرب شرباتك فيري سون و انتي راجعة من الحجاز ههههه .نحبكي في الله.
xfiledman

 
At 2:51 PM, Blogger reham said...

hend: هنوووووود وحشانى موت..ايه يا بنتى الغيبة دى كلها ؟وحشانى بجد
سمر الشافعى:ادعيلى ان البوستات تبقى حلوة عشان يبقى فيه أمل ان شاء الله
xfiledman:صديقى اللدود ازيك يا عم ؟ الايميل موجود عند البروفايل..وعشان قصر النظر اللى بنعانى منه كلنا وبناء على طلب الجماهير أهوه الايميل
icybraba@yahoo.com

 
At 2:52 PM, Blogger reham said...

xfiledman: سورى يا عم
..قصر النظر جه فييا ..الايميل أهوه
icybrava@yahoo.com
sorry once again :)

 
At 5:29 PM, Blogger Hend.feps said...

اسكتى يا دكتور ريهام مش انا عملتها و نجحت و اختى اتجوزت و عايزة اغير القسم و اعيد سنة و حوارات و صولات و جولات انتى بس اللى مش بتسألى .... المهم متأخرة انتى فى بوست جديد ... طمنينا عليكى

 
At 9:00 AM, Blogger reham said...

ألف مبروك على كل الاخبار الجديدة دى..بجد مبسوطة انى اخيرا شفتك يا هند..انا مشدودة من عينايا الايام دى بجد..دربكة جامدة وهيصة فى الشغل وحياتى .

 
At 9:12 AM, Blogger safa_qamar said...

ميس ريهام انا طالبة فى تالتة اعدادي اسمي صفا ومتابعاكي علاطول بجد انا بحبك اوى قدمتى خير كتير اوى للناس وربنا اكيد هيجازيكي بيه حسنات ان شاء الله ... انا تنتنى ادور كتير اوى على اى حاجة توصلنى لحضرتك والحمدلله يمكن اكون وصلت .. بجد كاااااامل احترامي لحضرتك وربنا يوفقك بجد ... كان عندى طلب ... ممكن ايميل حضرتك ؟؟

 
At 10:58 PM, Blogger mid0 elmasri said...

مش كده يا سمر ... نفس الاحساس اللى بيوصلني

على فكره يا رومه كلمه خرا دي كلمه زوباله وانا بكرهها اساسا ومبحبش اسمعها سيبك من الاخ اللى بيقولك بتخليني ادحك وبطليها

المهم كنتى هتنسيني الكومنت اللى هكتبه بس خلاص طار من دماغي اشوفك فى البوست الجاي بغض النظر عن التفاؤل او التشائم بس الدنيا فى عينك لذيذه اوي حتى الظروف مش حونينه

 
At 10:58 PM, Blogger mid0 elmasri said...

This comment has been removed by the author.

 
At 10:59 PM, Blogger mid0 elmasri said...

مش كده يا سمر ... نفس الاحساس اللى بيوصلني

على فكره يا رومه كلمه خرا دي كلمه زوباله وانا بكرهها اساسا ومبحبش اسمعها سيبك من الاخ اللى بيقولك بتخليني ادحك وبطليها

المهم كنتى هتنسيني الكومنت اللى هكتبه بس خلاص طار من دماغي اشوفك فى البوست الجاي بغض النظر عن التفاؤل او التشائم بس الدنيا فى عينك لذيذه اوي حتىلو الظروف مش حونينه

 

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker
Powered By
widgetmate.com
Sponsored By
Apply for Amex