hilarious

Thursday, September 29, 2011

سلطة المكرونة


نصف كيس مكرونة صغيرة الحجم.

حبة فلفل أخضر.

حبة فلفل أحمر.

سن ثوم.

زيت زيتون.

ملح.

فلفل أسود.

كمون.

زعتر.

2 ملعقة كبيرة مايونيز.

ربع ملعقة مستردة.

الطريقة:

تسلق المكرونة في ماء مغلي مضاف إليه قليل من الملح والزيت لمنع التعجين.

تصفى المكرونة ثم توضع في إناء عميق.

يضاف قليل من زيت الزيتون وتقلب.

يضاف الملح والفلفل الأسود والكمون والزعتر وأي بهارات حسب الرغبة.

تقطع على المكونات السابقة الفلفل الأخضر والأحمر قطع صغيرة.

يضاف الثوم مقطع لقطع صغيرة جداً.

يقلب جيداً وتعدل البهارات.

يضاف ربع ملعقة من المستردة وملعقتين كبيرتين من المايونيز.

يقلب الخليط جيداً ويمكن وضعه في الثلاجة ليبرد.

3 Comments:

At 7:46 AM, Blogger mid0 elmasri said...

امبارح روحت لدكتور الاسنان كنت لسه قابض من البنك حطيت المرتب وكملت عليه واديتهم للدكتور متستغربيش اصل انا ناوى اعمل تقويم
حطلى اساتك كده بين اسنانى علشان تعمل فراغات بين الدروس اللى هركب عليها التقويموادينى دلوقت مش عارف اكل اسنانى وجعانى اوىانا قاعد دلوقت فى البنك تصورى البنك طلع قريب اوى من طلعت حرب وانا معرفش
اول مره انزل اشترى حاجه وانا فى البنك روحت لسيد حنفى بتاع الكشرى عشان اجيب رز بلبن مش عارف اكل حاجه خالص الشطيان لعب فى دماغي وجبت كشرى مع الرز علبه الرز بلبن اغلى من علبه الكشرى المديرى بتاعي سابنى اشتغل وراح هو على التحرير مش عارف انهارده جمعه ايه فى التحرير
انا عايز اعيط المرتب كله راح على السنان بس ولسه كمان مجبتش علاج الشعر كنت عايز اشترى لبس الشهر ده ولا حتى اصلح الكمبيوترانا هقوم دلوقت احسن الشغل كتير عمرك شوفتى حد بيروح بنك يوم الجمعه !!!

 
At 7:47 AM, Blogger mid0 elmasri said...

لو خدت بريك هاجي اقرا اللى كتبتيه (-^)

 
At 4:06 AM, Blogger mid0 elmasri said...

انتى بتعرفى تطبخي☺ !

 

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker
Powered By
widgetmate.com
Sponsored By
Apply for Amex